icon--black icon--white
کارگاه آموزش جامع قراردادنویسی در تاریخهای ۲۹-۳۰-۳۱ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد. اطلاعات بیشتر
کارگاه آموزش قراردادنویسی فارسی دوره پایه در دانشگاه مفید قم در تاریخهای ۱۷-۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد. اطلاعات بیشتر
کارگاه آموزش قراردادنویسی فارسی دوره پایه در دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخهای ۱۸-۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می شود. اطلاعات بیشتر

دپارتمان صنعت نساجی

دپارتمان صنعت نساجی-کانون قراردادنویسان ایران

آنچه در این صفحه می بینید:

توضیح مختصر از صنعت نساجی

محصولات صنعت نساجی پس از مواد غذایی در درجه ی دوم اولویت برای هر خانواده می باشد. صنعت نساجی در طول تاریخ نقش تعیین کننده ای در رشد و شکوفایی اقتصادی و صنعتی کشورها و جوامع گوناگون ایفا کرده است؛ به گونه ای که بسیاریاز کشورها، بخشی از موفقیت اقتصادی خود را مدیون رشد و پیشرفت خود در زمینه ی محصولات نساجی می دانند. در ایران نیز نساجی جزء صنایعی محسوب می شود که از سابقه ی زیادی برخوردار بوده است. با وجود این که صنعت نساجی کشور از نظر اشتغال زایی پس از صنعت نفت قرار دارد، ولی همچنان با مشکلاتی بسیاری نظیر بهره ی بانکی، قاچاق کالا، عوارضسنگین، واردات بی رویه، کمبود نقدینگی و نحوه ی اجرای قانون نوسازی صنایع مواجه است. با رشد جمعیت در کشور و نیاز انسان به پوشاک و سایر محصولات صنعت نساجی و برای جلوگیری از واردات غیرقانونی و در نتیجه ی خارج شدن ارز از کشور لازم است که در کشور به واحدهای نساجی بیشتر توجه شود. با این حال کم توجهی به صنعت نساجی و پوشاک در ایرانموجب شد تا این صنعت در سال های اخیر نه تنها رشد را تجربه نکند، بلکه با رکود نیز مواجه شود. از این رو، پژوهش حاضر که با رویکردی مروری و ترویجی نگاشته شده است درصدد است با کنکاشی دقیق و ریزبینانه پیرامون صنعت نساجی ایران، چالش های کنونی آن را شناسایی کرده و راهکارهایی کاربردی در این زمینه ارائه دهد. (صنعت نساجی ایران از گذشته تا به امروز؛ چالش ها و راهکارها-مهدی شکوهی -علی مروتی)

آشنایی با قوانین و آیین نامه های حوزه نساجی

  • اصلاح ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور - مصوب ۱۳۸۰
  • آیین نامه اجرایی قانون حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور - مصوب ۱۳۸۰ 
  • قانون حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور
  • اصلاح تصویب نامه شماره .۸۶۴۱۶ت ۳۰۰ ه - مورخ ۶۹.۸.۱۳ در خصوص افزایش سود بازرگانی انواع پارچه
  • سند سیاستی توسعه صنعت نساجی و پوشاک تا افق ۱۴۰۴ با رویکرد زنجیره ارزش
  • دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکتهای خارجی عرضه کنندگان پوشاک در ایران

برای دیدن کلیه قوانین و مقررات مرتبط با حوزه نساجی کلیک نمایید.

اصطلاحاتی که قراردادنویس باید در حوزه نساجی بداند

  1. خرج کار باف: خرج کار باف معمولا به تولید کنندگانی  که با ماشین های بافندگی تخت یقه ، سرمچ و… را می بافند گفته می شود.
  2. خرج کار: معمولا به موارد جانبی برای تولید یک لباس مانند یقه ، دکمه ، زیپ و… گفته می شود
  3. اسپان: اصطلاحیست که اکثرا برای نوعی نخ پلی استر (تکه تکه شده ) به کار می رود که البته مفهوم دقیق آن نخ هایی است که الیاف آن تکه تکه هستند و حالت یکسره ندارند و فقط مربوط به پلی استر نمی شود . اسپان بودن یک نخ به ردوبدل هوا در لباس کمک میکند.
  4. ژاکارد یا جاکارد (jacquard): نوعی طرح پارچه می باشد که طرح هایشان تابع روند بافت است .ژاکار یا جاکارد صورت های لوزی، مربع ،حاشیه زیگزاگی و اشکال مختلف … دارند.
  5. مرسریزه: نوعی تکمیل نخ های پنبه است که طی یک فرآیند قلیایی خواص مفیدی را به نخ میدهد و برخی خواص بدرا از نخ پنبه میگیرد. این فرآیند طی کشیدن نخ و افزودن محلول صورت میگیرد. پارچه های مرسریزه (بافته شده با این نخ) دارای شفافیت و براقیت بیشتری نسبت به پارچه های پنبه دیگر است و آبرفت کمتری دارند. اگر نخ پنبه عادی و مرسریزه شده را برش دهیم ، قطر نخ پنبه عادی حالت لوبیا شکل دارد و در این فرآیند ،این شکل به دایره نزدیک تر می شود.
  6. فیلامنت: معمولا به نخ های پلی استری که اسپان نیستند (تکه تکه نشده اند) و الیفشان یکسره است گفته می شود که معمولا در لباس های عادی به صورت تنها مصرف نمی شوند و  در لباس های ورزشی کاربرد زیادی دارند. گاهی به صورت مخلوط با نخ های دیگر نیز از آن در لباس های مختلف بهره می برند.
  7. تیکه رنگ کنی: گاهی برخی لباس ها با پارچه های خام (بدون رنگ) دوخته شده و کار دوخته شده آن قبل از عملیات نهایی دوخت ، توسط رنگرزی های تخصصی رنگ و تکمیل می شوند. به این عمل تکه رنگ کنی می گویند .
  8. رینگر یا رینگل: به پارچه های راه راه بافته شده با گربافت یا ماشین تخت می گویند . این پارچه ها  با تغییر نخ در طی بافت راه راه می شوند و از مشخصه هایش اینست که پشت پارچه همرنگ و هم ردیف با روی آن است. به گردباف هایی که این نوع پارچه را تولید می کنند ، رینگرباف نیز گفته می شود.
  9. دورو و یک رو: دو نوع از بافت پارچه می باشند ، در یک رو یک لایه بافت شده و در درو یک لایه دیگر هنگام بافت با لایه اصلی ضمیمه می گردد. معمولا  هر دو طرف پارچه های دورو قابل استفاده هستند.
  10. دورس: نوعی پارچه ضخیم تر بافته شده با ماشین های گردباف است که پشت پارچه به صورت تارهای نخ و روی آن دارای تراکم و ضخیم است و معمولا نخ های نگهدارنده پشت از پنبه و روی آن با هر نخی قابل بافت است . این پارچه ها کاربرد پاییزه و زمستانی دارند  . دورس دونخ و سه نخ از رایج ترین دورس ها در بازار هستند.
  11. تول (تُل): به ریز گوله شدن روی پارچه یا نخ می گویند.
  12. رگلان: به تکه های لباس های زمستانی که احتیاج به برش نداشته و در حین بافت با ماشین های تخت شکل برش خورده میگیرند گفته می شود که معمولا با دونه گیر این قطعات را به هم متصل می کنند و با چرخ خیاطی عادی دوخته نمی شوند .
  13. نمره نخ: معمولا نمره نخ را برای مقیاس اندازه گیری ضخامت نخ به کار می برند و محاسبه ای بر طبق طول و وزن دارد.  به طور مثال بسیاری از نخ های کار شده در تی شرت های عادی ، نمره ۱/۲۰ یا ۱/۳۰ می باشند . توجه داشته باشید که هرچه عدد زیر اعشار بیشتر باشد . ضخامت نخ کمتر است یعنی ۱/۲۰ ضخیم تر از ۱/۳۰ است .
  14. لاکرا: لاکرا نوعی نخ فیلامنت (یکسره ) می باشد که حالت کشسانی دارد و معمولا با تلفیق آن همراه با نخ های دیگر در بافت ، به پارچه حالت کشی می دهد .جنس لاکرا از مواد است.
  15. تریکو: اصطلاح رایجی که در خصوص بافت های گره ای (گردباف) به کار برده می شود و نوعی بافت پارچه می باشد نه نوع نخ یا دوخت لباس. در حقیقت تریکو یا tricot یکی از انواع بافت گره ایاست و تمامی انواع آن را شامل نمی گردد.
  16. آکریل: معمولا به نوعی از نخ های مصنوعی مخصوص بافت های زمستانی می گویند که حالتی پف کرده دارد و ممکن است به صورت مخلوط نیز استفاده شود . اکریل به دلیل وزن پایین نسبت به حجمش ، برای بافندگان صرفه ی زیادی دارد.
  17. دونه گیری: به عملی که زده های یک لباس ترمیم می گردد گفته می شود و با دونه گیری بافت تفاوت دارد.
  18. جودون: نوعی پارچه است که بافت آن از حالت عادی کمی زبر تر است و حفره های بافت روی پارچه قابل مشاهده است.
  19. کامپکت: معمولا به فرآیند پایانی تولید پارچه می گویند که شامل حرارت دادن ، پرس و … به پارچه می باشد. این عمل برای قابل استفاده تر شدن پارچه ها امری ضروری محسوب می شود . البته کامپکت به نوعی تکمیل نخ نیز گفته می شود.
  20. فینیش پارچه: به مرحله ی پایانی تولید پارچه گفته می شود که ممکن است با آنزیمشوری ، رنگرزی و … همراه باشد.
  21. آبرفت: به جمع شدگی پارچه پس از شست آن گفته می شود . معمولا در کامپکت پارچه درصد قابل توجهی از آبرفت آن را می گیرند. در حالت عادی ، آبرفت پارچه های پنبه ای بیشتر از پارچه های مصنوعی می باشد.
  22. کپ: (k o p ): اصطلاحیست که برای ارزشیابی الگوی لباس به کار گرفته می شود . به طور مثال ( کپ کار خوبه ) یعنی الگوی تی شرت مناسب است و روی تن به خوبی جلوه میکند . البته کپ موارد استفاده دیگر زیاد دارد.
  23. خار زدن: اصطلاحیست که به عمل کرک دار کردن پشت پارچه توسط دستگاه خار نسبت داده می شود.
  24. سنگشور و آنزیم شور: به انواع فینیش پارچه یا لباس های پنبه گفته می شود که جلوه ی پارچه را دسخوش تغییر می کند.
  25. یقه دلبری: نوعی از اشکال یقه در دوخت است که تقریبا شبیه یقه هفتیست که پایین یقه کشیده تر شده.
  26. ماشین تخت: به ماشین های بافندگی که به صورت کشویی و رفت و آمدی می بافد گفته می شود. گاهی کشو یا ماشین کشو نیز خطاب می گردد.

اصطلاحات اختصاری در صنعت نساجی

  1. AQL: سطح کیفی قابل قول
  2. CBL: خط میانه پشت لباس
  3. CFL: خط میانه جلوی لباس
  4. FOB: تحویل روی عرشه کشتی
  5. GPT: آزمون عملکرد پوشاک
  6. EPB: دفتر ترویج صادرکننده
  7. C & F: هزینه و کرایه بار
  8. CIF: هزینه، کرایه بار و بیمه
  9. CMO: هزینه ساخت سفارش
  10. CMT: هزینه ساخت به علاوه هزینه تزئینات
  11. NSA: درز بدون زاپاس
  12. UD: اعلامیه بهره برداری
  13. M and W: زنانه و مردانه
  14. W and G: زنان و دختران
  15. XL: سایز فوق العاده بزرگ
  16. L: سایز بزرگ
  17. M: سایز متوسط
  18. S: سایز کوچک
  19. CAD: طراحی به کمک رایانه
  20. CAM: تولید به کمک رایانه
  21. PTS: بخش نساجی اولیه
  22. GSP: سیستم تعمیم یافته ترجیحات
  23. MFA: آرایش چندگانه الیاف
  24. PTI: صنعت نساجی خصوصی
  25. P/C: پلی استر + پنبه
  26. T/C: تترون + پنبه
  27. MOT: وزارت نساجی
  28. EPI: تعداد نخ تار به ازای اینچ
  29. PPI: تعداد نخ پود به ازای اینچ
  30. IFTU: فدراسیون بین المللی اتحادیه های صنفی

برای دیدن دیکشنری اصطلاحات انگلیسی در حوزه نساجی (Textile Dictionary) کلیک نمایید.

برای دانلود واژه نامه تخصصی انگلیسی صنعت نساجی کلیک نمایید.

تجارب نگارش قرارداد در این حوزه

تجارب نگارش قراردادهای نساجی-کانون قراردادنویسان ایران

قرارداد ارائه خدمات نساجی-دوخت و بافت

قرارداد ارائه خدمات پوشاک بافی

قرارداد برش، دوخت، تکمیل، بسته بندی و تحویل لباس کار